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神様のしわざ

「ピンチをチャンスに変える」というのは、創作の現場でもよくあることで、

たとえばスピルバーグの映画『ジョーズ』の中に、泳いでいる女性を海底から見上げるようなショットがあります。

水面に浮かんでいる女性に向かって、海の底から次第に寄っていくというただそれだけのカットなのですが、

このカットのおかげで、観客の興味と恐怖感を引き立たせることに成功しています。

しかし、このカットは当初から計画にあったわけではなく、

大金をかけて作ったサメのロボットがトラブルで全く動かず、苦肉の策として撮影されたものだったそうです。

もしもサメのロボットがスムーズに動いていたら、映画『ジョーズ』の成功は無かったかもしれないと考えると興味深いですね。


同じように、アメリカの人気テレビシリーズ『ツインピークス』のワンシーンで、

若者たちがホースで水を掛け合っている情景がありますが、

このカットは映画のストーリーとは特に何の関係もなく、じゃれ合いながら水を掛け合っている若者たちも脇役です。

別な日に撮ったそのシーンの重要なカットでは地面が乾いているのに、

それにつながるカットを撮る日に運悪く雨が降って地面が濡れていたために、

苦肉の策として監督のデヴィッド・リンチが即席で考案したものだそうです。

カットの整合性が取れたというだけではなく、作品に不思議なムードを添える結果になっています。

誰もが頭を抱えるような事態を、素晴らしい機転で乗り越えるだけではなく、作品の質をアップさせてしまうなんてさすがですね。


このように、創作現場での様々なエピソードを見聞きしますと、

心に残るシーンや演出、印象的な音楽の構成やメロディーなどは、実は当初から計画されていたものではなく、

不意のトラブルを回避しようと知恵を絞った結果生まれたものが多いということに気が付きます。


人間の意思ではどうにもならないことであり、偶然の成せる業、神様のしわざですね。


記事: 作曲家 / 山谷知明



God's work

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It's a common practice in creative writing to "turn a pinch into an opportunity."

For example, in Spielberg's film "Jaws," there is a shot of a swimming woman looking up from the bottom of the ocean.

The only thing that is important about this shot is that it shows a woman floating on the surface of the water, gradually coming closer and closer from the bottom of the ocean.

This cut succeeds in heightening the audience's sense of interest and fear.

However, this cut was not planned from the beginning.

This cut, however, was not part of the original plan, but was taken as a desperate measure because the shark robot, which cost a lot of money to build, had trouble and did not move at all.

It is interesting to think that if the shark robot had worked smoothly, the movie "Jaws" might not have been a success.


Similarly, in a scene from the popular American TV series "Twin Peaks," a

There is a scene in the popular American TV series "Twin Peaks" in which a group of young people are spraying water at each other with a hose.

This cut has nothing to do with the storyline of the film, and the young people playing with each other and splashing water on each other are minor characters.

The young people playing with each other are also minor characters.

The ground was dry in the key shot of the scene, but unfortunately it rained on the day of the cut that led to it, and the ground was wet.

The director, David Lynch, improvised the scene as a desperate measure.

The result is not only the consistency of the cut, but also adds a mysterious mood to the film.

It's amazing how he not only overcame a situation that would have given anyone pause, but also improved the quality of the work with his great wit.


As we see and hear these various episodes from the creative process

The memorable scenes, direction, impressive musical compositions, melodies, etc., were not planned from the beginning.

They are often the result of a clever attempt to avoid unexpected problems.


This is something that cannot be controlled by human will, and is the work of chance, the work of God.


Article: Composer / Tomoaki Yamaya




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